Praktyczne warsztaty dla pracowników kadr, działów personalnych i HRM dotyczące zasad i przepisów prawa regulujących pobyt na terytorium Polski cudzoziemców delegowanych przez pracodawcę zagranicznego w celu wykonywania pracy.
Program szkolenia:
- Status osób przybywających do RP celem wykonywania pracy
- wymogi prawne wynikające z implementacji dyrektyw UE w zakresie delegowania
- pracownicy z terenu UE/EOG lub Szwajcarii,
- pracownicy z poza terenu UE,
- pracownicy tymczasowi delegowani do RP,
- inne formy wykonywania pracy lub zarzadzania/nadzorowania w ramach spółek i działalności gospodarczych,
- wyłączenia z zakresu stosowania unormowań dot. delegowania pracowników do RP
- Legalność pobytu i możliwość wykonywania pracy na terenie RP
- osoby/pracownicy zwolnienie z obowiązku posiadania jakiegokolwiek tytułu prawnego zezwalającego na wykonywanie pracy
- kategorie pracowników od których będzie wymagane zezwolenie na pracę
- pracownicy wykonujące pracę na oświadczeniu o zamiarze powierzenia wykonywania pracy na terenie RP
- Agencje Pracy delegujące pracowników tymczasowych na teren RP
- status prawny Agencji Zatrudniania uprawniający do wykonywania tego rodzaju usług w Polsce
- wymogi prawne dotyczące pracowników tymczasowych oddelegowanych do Polski
- różnice pomiędzy wykonywaniem usług pracy tymczasowej, a świadczenia usług gospodarczych dla podmiotów na terenie RP
- zmiana w statusie pracownika tymczasowego wykonującego pracę na podstawie umowy o pracę, a umowy cywilnoprawnej
- Ustalanie statusu podmiotu delegującego na teren RP w zakresie uznania go za podmiot delegujący
- miejsce prowadzenia przeważającej działalności ekonomicznej,
- prowadzenie naboru i administracyjnych obowiązków dot. zatrudniania oddelegowanych pracowników,
- ustalenie właściwego ustawodawstwa do stosowania ubezpieczeń społecznych dla delegowanych pracowników,
- charakter świadczonej działalności na terenie RP,
- zapewnianie transportu, wyżywienia i zakwaterowania przez podmioty delegujące,
- Obowiązki formalno-prawne związane z delegowaniem pracowników
- zgłoszenie faktu delegowania do Głównego Inspektoratu Pracy
- zakres i forma informacji wymaganych przy zgłoszeniu do GIP,
- terminy dokonania zmiany w zgłoszeniach dot. delegowanych pracowników
- Zakres obowiązków jakie musi zapewnić podmiot delegujący na teren RP
- normy i wymiar czasu pracy,
- okresy odpoczynku dobowego i tygodniowego,
- wymiar urlopu wypoczynkowego,
- ustalenie i wypłacenie wynagrodzenia za pracę na poziomie co najmniej minimalnym,
- ustalenie i wypłata należności za pracę w godzinach nadliczbowych (wynagrodzenia i dodatku),
- bezpieczeństwo i higienę pracy,
- ochronę pracownic w okresie ciąży i w okresie urlopu macierzyńskiego,
- wymagania dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych i wykonywania pracy przez dziecko,
- przestrzegania zasad równego traktowania i niedyskryminacji w zatrudnieniu, o których mowa w art. 112 i art. 113 Kodeksu pracy,
- wykonywanie pracy zgodnie z przepisami o zatrudnieniu pracowników tymczasowych.
- Sankcje za nieprawidłowości w zakresie delegowania pracowników
- kara grzywny dla pracodawcy lub jego pełnomocnika, którzy nie dopełnili obowiązków zgłoszeniowych oraz nie wykonywali nałożonych na nich obowiązków.
- kara grzywny za brak tłumaczeń lub nieprzechowywanie dokumentacji pracowniczej,
- kara grzywny za stwierdzenie, iż pracownikowi nie można nadać statusu pracownika delegowanego,
- zagrożenie w zakresie normowanym przez Kodeks Karny.