Podczas warsztatu zostanie „przepracowana” całość zadań i umiejętności koniecznych do pracy przy wydawaniu biuletynów firmowych, zarówno w postaci papierowej, jak i elektronicznej.
Cele szkolenia:
Pozyskanie wiedzy i umiejętności o tym:
- Co brać pod uwagę podejmując decyzję o wydawaniu biuletynu firmowego;
- Jak zorganizować wydawanie i tworzenie takiego biuletynu (layout, redakcja, planowanie, makieta, funkcjonalności newslettera);
- Czy praca w biuletynie firmowym jest to dziennikarstwo? – jak pozyskiwać i weryfikować tematy do artykułu;
- Jak „sprzedać” temat, czyli podejście do tematu i dobór odpowiedniej ilustracji (rola zdjęć i grafiki); różnice między treściami w wydaniu papierowym a newsletterem;
- Jak napisać, żeby przeczytali, czyli podniesienie umiejętności precyzyjnego pisania tekstów do biuletynu oraz newslettera.
Korzyści dla uczestników:
Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestnik:
- Podniesie swoje umiejętności w zakresie wydawania biuletynu firmowego, planowania kolejnych numerów i badania skuteczności jego działania;
- Nabierze sprawności w pozyskiwaniu tekstów, pisania artykułów, dobierania zdjęć i ilustracji do kolejnych numerów;
- Ukończy warsztat z gotowym zarysem projektu biuletynu firmowego
Program szkolenia:
Dzień pierwszy
-
- Biuletyn firmowy – rodzaje, formy, zadania:
- Wewnętrzny – Zewnętrzny;
- Papierowy – Elektroniczny –Video;
- Częstotliwość i objętość;
- Stosunek treści do obrazu;
- Zawartość – proporcje poruszanej tematyki;
- Zadania biuletynu firmowego w strategii komunikacji wewnętrznej.
- Od czego zacząć?
- Zdefiniowanie celu, któremu służy biuletyn – spójność strategiczna komunikacji organizacji (czy biuletyn może realizować kilka celów i czy można te cele zmieniać?);
- Określenie grupy odbiorców – kim są potencjalni czytelnicy, jakie mają oczekiwania komunikacyjne, jaka jest ich gotowość do aktywnego uczestniczenia w tworzeniu biuletynu (metody pozyskiwania informacji);
- Określenie zasobów i narzędzi – budżet.
- Jak stworzyć biuletyn firmowy?
- Krok 1 – zespół redakcyjny i zasady jego działania (kompetencje); pozyskiwanie współpracowników;
- Krok 2 – koncepcja zawartości (tytuł, działy) i koncepcja graficzna (od czcionki i akapitów, poprzez kolor, zdjęcia po układ czyli layout); jak określić funkcjonalności newslettera?
- Krok 3 – numer próbny (badanie fokusowe);
- Krok 4 – numer pierwszy, drugi, trzeci…. – badanie popularności biuletynu i konkretnych działów (rubryk). Zasady wysyłki newslettera i badanie jego popularności.
- Jak efektywnie zorganizować pracę nad biuletynem?
- Terminy planowania numerów i zamawiania tekstów – liczba i wielkość potrzebnych tekstów, liczba i rodzaj zdjęć, ilustracji, wykresów;
- Praca z DTP i drukarnią – zasady planowania makiety: układ tekstu, rozmieszczenie zdjęć, ilustracji, wykresów.
- Biuletyn firmowy – rodzaje, formy, zadania:
Dzień drugi
-
- Na czym polega specyfika komunikacji pisemnej na tle innych form komunikowania się?
- formułowanie wypowiedzi pisemnych w sposób gwarantujący zrozumienie;
- rola tytułu;
- kto, gdzie i dlaczego;
- dbanie o czystość języka polskiego.
- Jakie są zasady tworzenia tekstów dziennikarskich do biuletynu firmowego? Jakie są różnice w pisaniu do wydania papierowego, a jakie do newslettera?
- szukanie tematu i źródeł informacji;
- przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły;
- formuła piramidy;
- budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie;
- dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści komunikatu; czy podpis pod zdjęciem jest tekstem?
- nabycie umiejętności skracania tekstów (liczba znaków);
- układ graficzny;
- zasady adiustacji.
- Na czym polega specyfika komunikacji pisemnej na tle innych form komunikowania się?
Zadanie: uczestnicy w grupach opracowują zarys biuletynu – układ, treści, layout, funkcjonalności dla newslettera.