Zakaz handlu w niedzielę oraz czas pracy w handlu
W pierwszej części szkolenie będzie obejmowało omówienie nowych zasad funkcjonowania zakazu handlu w niedzielę od 01.03.2018 roku i w dalszych latach. Przedstawione będą wyjątki od zakazu handlu w niedzielę, jakie zostały przewidziane w ustawie oraz zostaną wskazane wymogi formalne jakie będą do spełnienia w przypadku korzystania z 32 wskazanych wyjątków. Uczestnicy zapoznani zostaną z konsekwencjami nie przestrzegania zakazu handlu.
W drugiej części szkolenia uczestnikom będą prezentowane rozwiązania, normy i dobre praktyki w zakresie prawidłowego planowania, rozliczania czasu pracy pracowników w handlu. Będą także omawiane zagadnienia dot. nadgodzin, zakazu wykonywania pracy w handlu w święta oraz kar jakie może otrzymać podmiot, u którego stwierdzono nieprawidłowości z zakresu czasu pracy.
Program szkolenia:
I. Zakaz handlu
1. Zakres merytoryczny
• Przedstawienie intencji ustawodawcy oraz zakresu obowiązywania ustawy
2. Nowe definicje wprowadzone przez ustawę
• Placówka handlowa
• Handel
• Wykonywanie czynności związanych z handlem,
• Pracownik
• Zatrudniony
• Święto
• Wykonywanie czynności związanych z handlem w niedzielę i święta
• Stacja paliw płynnych
3. 32 wyjątki od zakazu
• Omówienie wyjątków z uwzględnieniem wymagań ustawowych
• Wskazanie na wymogi formalne obowiązujące podmioty korzystające z tych wyjątków
• Przeważająca działalność w kontekście ustawy o statystyce publicznej
• Dopuszczalne okresy w których można prowadzić działalność handlową w ciągu roku.
4. Sankcje karne za nieprzestrzeganie zakazu
• Sankcje wykroczeniowe
• Sankcje karne
II. Czas pracy w handlu
5. Czas pracy
• definicje
• wymiar czasu pracy
• planowanie godzin pracy w miesięcznych oraz dłuższych okresach rozliczeniowych
• systemy czasu pracy, rodzaje, uwarunkowania, najlepsze rozwiązania dla organizacji
• ruchomy czas pracy, dłuższe okresy rozliczeniowe
6. Okresy odpoczynku
• kiedy i komu nie trzeba zapewniać odpoczynku dobowego?
• odpoczynek tygodniowy jak prawidłowo go zaplanować
7. Harmonogramy pracy
• planowanie harmonogramów
• zasady dokumentowania lub ustalania zmian w harmonogramach
8. Ewidencja czasu pracy
• czym jest ewidencja czasu pracy?
• wyjścia prywatne i służbowe
• ewidencja czasu pracy pracowników zatrudnionych na kontraktach cywilnoprawnych
• różnice pomiędzy ewidencjami czasu pracy pracowników i zleceniobiorców
9. Godziny nadliczbowe i ich rozliczanie
• przesłanki pracy w godzinach nadliczbowych
• godziny nadliczbowe jako konsekwencja naruszenia doby pracowniczej
• udzielenie dnia wolnego a liczba przepracowanych godzin
10. Praca w niedziele i święta, oraz w dni wolne wynikające z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy – sposoby rekompensowania
• uprawnienia pracowników
• rekompensata za pracę w niedzielę i święta