Profesjonalny wizerunek i zachowanie w kontaktach pracownika administracji publicznej to nie tylko wygląd i umiejętności interpersonalne.
Bardzo ważnym elementem są dobre maniery i umiejętność zachowania w każdej sytuacji służbowej. Znajomość zasad savoir vivre okazuje się w tym bardzo pomocna. Niestety, często powoduje także wiele niejasności (szczególnie w sytuacjach w których dochodzi do kolizji zwyczajów znanych z życia towarzyskiego z regułami panującymi w kontaktach zawodowych, często rządzących się innymi prawami).
Nienaganne maniery, świadomość co, komu i kiedy wypada, pozwalają profesjonalnie prezentować zarówno siebie, jak i swoją instytucję.
Cele szkolenia:
- uświadomienie istoty i znaczenia etykiety w kontaktach oficjalnych i zawodowych,
- zwiększenie własnej efektywności zawodowej,
- rewizja dotychczasowego postępowania,
- zwiększenie skuteczności budowania swojego wizerunku jako reprezentanta instytucji w kontaktach zewnętrznych.
Korzyści dla uczestników:
- zdobędą lub ugruntują wiedzę na temat zasad obowiązujących w relacjach oficjalnych;
- wykształcą poczucie swobody w kontaktach oficjalnych z zachowaniem odpowiedniej kultury osobistej;
- nauczą się unikać nieprzyjemnych sytuacji podczas służbowych spotkań;
- poznają zasady budowania pozytywnego wizerunku osobistego i wizerunku instytucji.
Program szkolenia:
1.Czym jest etykieta i savoir-vivre?
-
- Kanon elegancji i dobrych manier
- Podstawowe zasady pierwszego kontaktu i profesjonalnej prezentacji
- Gesty, mimika, spojrzenie, jako czynniki budowania kontaktu z rozmówcą
- Ćwiczenia – wykorzystanie w praktyce zasad komunikacji niewerbalnej sprzyjających budowaniu pozytywnego pierwszego wrażenia
2. Powitania i prezentacja
-
- Czy płeć w kontaktach zawodowych ma znaczenie?
- Zasady precedencji zawodowej i towarzyskiej
- Kto kogo pozdrawia?
- Jak się witać? Kto komu podaje rękę? Kiedy?
- O czym świadczy postawa naszego ciała? – jak siadać, wstawać, stać?
- Wizytówki – rodzaje, wygląd, wręczanie oraz znaczenie biletów wizytowych.
- Ćwiczenia – powitania i zasady prawidłowej prezentacji i autoprezentacji (symulacje).
3. Savoir-vivre w relacjach zawodowych
-
- Hierarchia, a precedencja (kto i kiedy ma pierwszeństwo)
- Tytułowanie i przechodzenie na „ty”
- Zasady zachowania w windzie, przy drzwiach, na korytarzu, w gabinecie szefa, w pokoju służbowym
- Jak zajmować miejsca w samochodzie – hierarchia ważności
- Jak siadać przy stole konferencyjnym
- Zasady przyjmowania gości w instytucji
- Oficjalne spotkanie w restauracji – gdzie posadzić gościa, co i jak zamawiać, co zrobić, z torebką i kalendarzem, itp.
- Ćwiczenia: ustalanie zasad pierwszeństwa w różnych sytuacjach służbowych
4. Zasady dress code
-
- Jak i na jakie okazje zaplanować strój oficjalny?
- Mężczyzna – rodzaje strojów dostosowanych do okazji
- Kobieta – rodzaje strojów dostosowanych do okazji
- Kiedy można pozwolić sobie „na luz”?
- Podkreślanie atutów urody i ukrywanie niedoskonałości
- Kolory odpowiednie na różne pory dnia
- Ryzyko gafy – jak ustrzec się przed popełnieniem błędów w doborze garderoby, najczęściej popełniane błędy
- Ćwiczenia – rozpoznanie gaf w ubiorze i wyglądzie (stylizacje damskie i męskie)
5. Podstawowe zasady organizowania spotkań biznesowych
-
- Zasady obowiązujące podczas przygotowywania spotkań oficjalnych
- RSVP – co oznaczają skróty na zaproszeniach?
- Kto wita, kogo i gdzie powitać w pierwszej kolejności?
- Zasady wymieniania wizytówek podczas spotkań
- Zasady usadzania gości
6. Etykieta, a skuteczna komunikacja
-
- Zasady savoir-vivre w komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- Small talk – w jaki sposób prowadzić konwersację podczas oficjalnych spotkań
- Etykieta w korespondencji pisemnej, zasady prawidłowego i eleganckiego konstruowania pism
- Netykieta, czyli etykieta w Internecie
- Dobre maniery i zasady prowadzenia rozmów przez telefon
- Ćwiczenia – komunikacja werbalna i niewerbalna w wybranych sytuacjach, zasady prawidłowej i eleganckiej korespondencji