Etykieta w kontaktach zawodowych odnosi się zazwyczaj do całego szeregu zachowań.
Mimo, że nie istnieje jeden, ogólnie obowiązujący kodeks biznesowej etykiety – pewne zasady mają powszechne zastosowanie. Umiejętność stosowania ich w praktyce staje się często znaczącym elementem budowania wizerunku
i wiarygodności (zarówno własnej, jak i instytucji, firmy, organizacji które reprezentujemy).
O ile jednak, w większości przypadków mamy świadomość reguł obowiązujących w życiu towarzyskim, to zasady obowiązujące w kontaktach służbowych czasami nie do końca są dla wszystkich jasne (zwłaszcza, że czasami odbiegają
od praktykowanych w życiu codziennym). Znajomość zasad etykiety i savoir vivre zdecydowanie ułatwia jednak poruszanie się w środowisku biznesowym – pozwala budować, podtrzymywać i regulować profesjonalne stosunki w relacjach.
Szkolenie nastawione na przekazanie wiedzy z zakresu savoir-vivre’u, niezbędnej w codziennej pracy i kontaktach towarzyskich, w tym min.
- zagadnień związanych z etykietą biznesu,
- zasad etykiety podczas spotkań biznesowychi towarzyskich,
- precedencji służbowej,
- dress code.
Cele szkolenia:
- zwiększenie skuteczności budowania swojego wizerunku jako osoby reprezentującej firmę/organizację w kontaktach zewnętrznych;
- zdobycie wiedzy na temat zasad obowiązujących w świecie biznesu;
- wykształcenie poczucia swobody w kontaktach biznesowych z zachowaniem odpowiedniej kultury osobistej;
- zdobycie umiejętności unikania nieprzyjemnych sytuacji na oficjalnych spotkaniach.
Korzyści dla uczestników:
- poznają zasady precedencji obowiązujące w kontaktach zawodowych i towarzyskich oraz podstawowe różnice pomiędzy nimi;
- poznają zasady zachowania podczas rożnych sytuacji oficjalnych m.in. przyjmowania gości w siedzibie własnej firmy, spotkań w restauracji, uroczystych przyjęć itp.
- poznają zasady doboru strojów na różne oficjalne wydarzenia i spotkania;
- poznają zasady obowiązujące w innych kulturach;
- przećwiczą wiele sytuacji w praktyce.
Program szkolenia:
- Kanon elegancji i manier
- Zasady precedencji
- Profesjonalna prezentacja
- Zachowania w sytuacjach biznesowych (powitania, pożegnania)
- Zasady pierwszego kontaktu
- Tytułowanie, inne.
- Biznesowy kanon ubioru i wyglądu – dress code
- Jak i na jakie okazje zaplanować formalny strój biznesowy? – kanony profesjonalnego stroju
- Businessman – rodzaje strojów dostosowanych do okazji
- Businesswoman – rodzaje strojów dostosowanych do okazji
- Złote zasady elegancji
- Stroje w sytuacjach mniej formalnych (kiedy można pozwolić sobie „na luz”?)
- Podkreślanie atutów urody i ukrywanie niedoskonałości za pomocą odpowiednio dobranych strojów
- Kolory odpowiednie na różne pory dnia.
- Ryzyko gafy – jak ustrzec się przed popełnieniem błędów w doborze garderoby, najczęściej popełniane błędy, inne.
- Budowanie kontaktów i sztuka konwersacji – jak wzbudzić odpowiednie wrażenie
- Mowa ciała – kiedy ruch świadczy o pewności siebie i profesjonalizmie (siadanie i wstawanie, sposób stania, chód)
- Jak przedstawiać innych i siebie, jak się witać i żegnać, jak wzbudzić zaufanie na początku i końcu rozmowy?
- Zachowanie i postawa w trakcie rozmowy (właściwa gestykulacja, mimika, spojrzenie);
- Small talk – co to takiego?
- Wręczanie wizytówek i zaproszeń;
- Wybór prezentów i sposób ich wręczania partnerom biznesowym
- Sztuka prowadzenia rozmów telefonicznych i korespondencji elektronicznej, inne.
- Sztuka zapraszania i podejmowania gości
- Zasady obowiązujące podczas przygotowywania spotkań biznesowych,
- Co oznaczają te wszystkie skróty na zaproszeniach?
- Kogo powitać w pierwszej kolejności?
- Wymogi etykiety przy organizowaniu przyjęć
- Kiedy krzyżują się precedencje – czyli z partnerką/partnerem na biznesowym przyjęciu.
- Etykieta stołu
- Elementy komunikacji międzykulturowej – jakie standardy obowiązują w innych kręgach kulturowych
- Etykieta w podróży służbowej – w samochodzie, samolocie, pociągu, hotelu itp.