Zdobycie wiedzy o istocie, stosowaniu, wdrażaniu i rodzajach kodeksów etycznych.
Cele szkolenia:
- zdobycie umiejętności budowania kodeksów etycznych
- zdobycie wiedzy o wpływie rzetelnie zbudowanego kodeksu etycznego na kulturę organizacyjną i pracowników organizacji
Korzyści dla uczestników:
- uczestnicy zdobywają wiedzę na temat istoty, podstawowych rodzajów oraz funkcji kodeksów etycznych
- uczestnicy zdobywają umiejętność budowania rzetelnych i użytecznych kodeksów etycznych oraz ich oceny
- uczestnicy w trakcie szkolenia zdobywają wiedzę na temat roli i wpływu przekonań, postaw i postępowania moralnego na kulturę organizacji oraz osiągane wyniki
Program szkolenia:
- Wprowadzenie
- Uporządkowanie terminologii etycznej: przydatne rozróżnienia i zależności
- Wartość? norma? ocena etyczna jako podstawa systemów etycznych
- Problem kodyfikacji przekonań moralnych
- Prawo, obyczaj, religia jako fundamenty etyki
- Regulacje w świecie moralności: programy etyczne, certyfikacje, normy jakościowe
- Podstawowe wiadomości o kodeksach etycznych
- Charakterystyka kodeksu etycznego (moralność kodeksowa, moralność bez kodeksu)
- Rodzaje kodeksów etycznych
- Dobry i zły kodeks etyczny ? praktyczne rozróżnienia
- Budowa kodeksu etycznego ? konieczne procedury
- Omówienie pięciu etapów budowania kodeksu etycznego
- Symulacja procesu tworzenia kodeksu
- Budowanie kodeksu jako część programu etycznego wdrażanego w organizacji
- Metody badań społecznych wykorzystywane w budowaniu kodeksów etycznych
- Metody i formy zbierania danych (pierwotne sondaże pośrednie i bezpośrednie; skale pomiaru i mierzenie postaw)
- Metody redukcji i analizy danych
- Prezentacja i ocena wyników badania
- Gdy kodeks nie działa…
- Problem niekodyfikowalności dylematów etycznych
- Scenariusze postępowania w przypadku nieprzestrzegania zapisów kodeksu etycznego
- Możliwe korzyści i zagrożenia płynące z przyjęcia kodeksu etycznego