Warsztat, w którym Uczestnicy zdobywają niezbędną wiedzę oraz umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami napięciowymi zarówno w sytuacji ich wystąpienia, jak i z ich skutkami.
Cele szkolenia:
- Większa świadomość roli emocji w życiu zawodowym i osobistym
- Poznanie nowych metod i technik radzenia sobie z trudnymi emocjami własnymi i innych ludzi
- Uświadomienie roli umiejętności społecznych w odnoszeniu sukcesów w pracy zawodowej
- Autodiagnoza mocnych i słabych stron
- Wyzwolenie autorefleksji w kwestii wzorców w kontaktach z innymi
- Wzrost motywacji uczestników do kontynuowania rozwoju osobistego i zawodowego
- Poprawa jakości pracy i współpracy z innymi
- Zapobieganie wypaleniu zawodowemu
- Wzrost zaangażowania i motywacji do budowania poprawnych relacji interpersonalnych
- Zmiana sposobu myślenia, zmiana podejścia do sytuacji kryzysowych – lepsze radzenie sobie z trudnymi sytuacjami
Korzyści dla uczestników:
- Świadomość przyczyn własnego stresu w życiu zawodowym i prywatnym.
- Umiejętność rozpoznawania własnych stresorów – sygnałów stresu,
- Umiejętność identyfikacji czynników stresujących w otoczeniu zawodowym
- Przećwiczenie kluczowych metod i technik redukujących stres i zapobiegających przyszłym negatywnym skutkom stresu.
- Umiejętność pracy z ciałem w celu redukcji stresu i jego skutków.
- Kompetencje nabywania odporności na stres.
- Zwiększenie własnej efektywności poprzez świadome wpływanie na swoje emocje i redukcję stresu.
- Wypracowanie osobistych, uniwersalnych metod radzenia sobie ze stresem
Program szkolenia:
- Czym są emocje?
- Co to są emocje
- Jakie są rodzaje emocji
- Po co ludziom w ogóle są potrzebne emocje
- Jak to się dzieje, że powstają.
Uczestnicy biorą udział w eksperymencie, podczas którego doświadczają różnych, czasem skrajnych, spontanicznych emocji. Następnie wspólnie z trenerem omawiają doświadczenia, podobieństwa i różnice oraz wyciągają wnioski.
- Mózg intelektualny i emocjonalny
- Jak to jest, że jedni kierują się intelektem, a inni emocjami
- Model podejmowania decyzji przez mózg intelektualny i emocjonalny
Uczestnicy biorą udział w zadaniu, podczas którego poznają poglądowy model podejmowania decyzji przez mózg intelektualny i emocjonalny w sytuacji zagrożenia. Następnie wspólnie z trenerem omawiają na własnych przykładach sposoby podejmowania decyzji w konkretnych sytuacjach oraz wyciągają wnioski.
Samoświadomość – wiedza o sobie
- Co czuję w różnych sytuacjach.
Zespoły pracujące nadal w 4 podgrupach wypracowują prezentację, której celem jest przedstawienie, jakich 4 temperamenty doświadczają emocji i przeżyć w typowych sytuacjach, oraz z czego wynikają różnice.
- Mapa stanów emocjonalnych.
Uczestnicy wykonując zadanie mające na celu zbudowanie mapy swoich negatywnych stanów emocjonalnych oraz zidentyfikowaniu źródeł tych emocji.
- „Samozapłon”.
Zadanie polegające na określeniu bodźców, które w zarządzaniu własnymi emocjami przynoszą największe trudności.
Samokontrola w procesie zarządzania emocjami
- Przeramowanie stanów emocjonalnych.
Zmiana myśli powodującej złość na przeciwną (pozytywną).
Uczestnicy poznają, a następnie ćwiczą na własnych przypadkach model przeramowania stanów emocjonalnych.
- Panowanie nad emocjami:
- Wyciszanie złości
Uczestnicy wypracowują sposoby odizolowania się od bodźców powodujących niechciane emocje w odniesieniu do typologii temperamentalnej.
- Konfrontacja czyli wyładowanie złości
Planowanie kontrolowanego wybuchu.
Radzenie sobie ze stresem
- STRES – wpływ interpretacji i przekonań
Uczestnicy poznają model: myśl – emocja – zachowanie/ciało dzięki któremu doświadczą podczas zadania i zrozumieją w jaki sposób sami „produkują” u siebie reakcje napięciowe w wyniku interpretacji i nadawania znaczenia. Zrozumieją podczas doświadczenia „Strach ma wielkie oczy”, że sytuacja stresowa uruchamia u nich zestaw reakcji emocjonalnych, związanych z ich aktualnym stanem psychicznym i przeszłymi doświadczeniami.
- Model zmiany przekonań z niesprzyjających na korzystne.
Uczestnicy poznają, a następnie ćwiczą na własnych przypadkach model zmiany przekonań z niesprzyjających na korzystne.
- Samoocena poziomu stresu.
Uczestnicy wykonają test, który zobrazuje z jakim poziomem obciążenia emocjonalnego (stresu) zmagają się obecnie.
- Proste metody rozładowujące stres.
- Oddech jungowski.
- „Moje magiczne miejsce” – relaksacja z wizualizacją prowadzona
- Relaksujące westchnienie
- Technika jazda konna – szybie rozluźnienie całego ciała
Uczestnicy otrzymają wskazówki i przećwiczą kilka szybkich metod rozładowywania napięcia emocjonalnego, szczególnie silnego, gdzie nie mają możliwości na działania kompleksowe. Metody do wykorzystania zarówno w domu jak i w trakcie pracy.
Inteligencja emocjonalna w kontaktach z innymi ludźmi, empatia
- Rozwijanie empatii.
„Odczytywanie” emocji drugiego człowieka z komunikacji niewerbalnej.
Uczestnicy uczą się podczas zadania rozpoznawać stany emocjonalne innych osób przez obserwację ich zachowań.
- Co czuję i jak to nazwać.
Uświadamianie sobie własnych emocji i opisywanie ich słowami.
Uczestnicy biorą udział w ekscytującym zadaniu mającym na celu sprawdzenie poziomu swojej wiedzy o doświadczanych przez siebie emocjach. Następnie uczą się właściwie „czytać siebie i innych” oraz głośno nazywać odczuwane i zaobserwowane emocje.
Umiejętności społeczne
Gra Consalvo
- Określenie elementów które:
- Wspierały i ograniczały kontrolę emocji
- Omówienie roli pracy zespołu i odniesienie ich do pracy w zespołach zadaniowych
- Przedstawienie podstawowych kompetencji I diagnoza ich poziomu u uczestników:
- Utrzymanie optymalnego poziomu emocji
- Asertywności
- Wywierania wpływu
Kompetencje emocjonalne w codziennej praktyce zawodowej – wychodzenie z kryzysowych sytuacji i rozwiązywanie problemów.
- Techniki pomagające wychodzić z kryzysowych sytuacji oraz rozwiązywać problemy relacyjne.
- Technika DPI – reagowanie na niesłuszną krytykę
- Technika ujawniania intencji
- Demaskowanie aluzji – technika asertywna
Uczestnicy uczą się pracy z technikami– radzeniem sobie z niesłuszną krytyką w sposób zabezpieczający relację oraz radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych dążąc do ochrony siebie oraz do podtrzymania relacji w sytuacji konfliktowej.