Szkolenia / Administracja publiczna, Prawo

Umowy w zamówieniach publicznych 2023

elektronizacja zamówień publicznych i nowe regulacje od 12.2022 roku

11 września 2019 Sejm uchwalił nową ustawę Prawo zamówień publicznych. Nowe przepisy wejdą w życie od 1.01.2021 roku. Nowe prawo jest dużo obszerniejsze niż obecnie obowiązujące, a uchwalona ustawa jest nowym aktem prawnym, który zawiera całkiem nowe rozwiązania prawne, dotychczas niewystępujące w krajowym systemie zamówień publicznych.

Zmiana przepisów o zamówieniach publicznych podyktowana była dążeniem do wyeliminowania głównych problemów występujących na rynku zamówień publicznych oraz pełnej implementacji dyrektyw unijnych. Nowa ustawa ma doprowadzić m.in. do podniesienia efektywności udzielania zamówień, zwiększenia udziału sektora MŚP w rynku zamówień publicznych, podniesienia konkurencyjności rynku, wzmocnienia pozycji wykonawców względem zamawiających, poprawienia możliwości odwoływania się wykonawców do KIO, zwiększenia efektywności systemu kontroli.

Cele szkolenia:

Wyodrębnienie kluczowych i najbardziej istotnych zmian w przepisach oraz wskazanie, jakie znaczenie w praktyce będą miały te zmiany w zakresie tworzenia i kontroli umów.

Korzyści dla uczestników:

Korzyści z udziału w szkoleniu:

  • analiza umów w PZP
  • najlepsze praktyki
  • uzyskanie wiedzy w zakresie nowego aktu prawnego stanowiącego podstawę krajowego systemu zamówień publicznych,
  • zapoznanie się ze zmianami wynikającymi z nowej ustawy Prawo zamówień publicznych
  • dokonanie analizy porównawczej starych i nowych przepisów,
  • rozpoczęcie przygotowania do wdrożenia nowych przepisów w swojej instytucji / firmie.

Program szkolenia:

1) Projekt umowy, istotne postanowienia umowy w Pzp.
2) Wykonawca działający w konsorcjum a umowa o zamówienie publiczne w Pzp.
3) Umowa ramowa a umowa „klasyczna” w zamówieniach publicznych.
4) Wymagane ustawą elementy umowy na dostawę.
5) Wymagane ustawą elementy umowy na usługę.
6) Wymagane ustawą elementy umowy o roboty budowlane.
7) Klauzule społeczne w umowie o zamówienie publiczne.
8) Negocjowanie ostatecznych warunków umowy.
9) Proceduralne warunki zawarcia umowy (art. 577-578 Pzp).
10) Środki ochrony prawnej na projektowane postanowienia umowne.
11) Zmiana umowy – przesłanki do zmiany istotnej, zmiana nieistotna (podstawy i warunki zmiany, forma) z uwzględnieniem nowelizacji w zakresie zmian umowy i waloryzacji:
– Art. 439 pzp a prawo unijne, co z tego wynika
– Jakich umów dotyczy przepis
– Co to jest waloryzacja wynagrodzenia, co to jest indeksacja wynagrodzenia
– Obowiązkowy zakres postanowień umownych na podstawie art. 439 Pzp
– Wybór sposobu zmiany wynagrodzenia – usługi, roboty budowlane
– Metody zmiany wynagrodzenia: uproszczona, szczegółowa, koszykowa
– Omówienie wybranych wskaźników możliwych do zastosowania w zamówieniach na usługi i roboty budowlane
– Zadania Zamawiającego dla przyszłej waloryzacji na etapie przygotowania SWZ: szacowanie zamówienia i opis sposobu obliczenia ceny oferty
– Częstotliwość zmiany wynagrodzenia
– Maksymalna wartość zmiany wynagrodzenia
– Waloryzacja wynagrodzenia z powodu nadzwyczajnej zmiany cen rynkowych spowodowanej wybuchem konfliktu zbrojnego w Ukrainie
 Rekomendacje w zakresie waloryzacji i zmian umowy
12) Przykłady wzorców w umowach, dotyczące prawidłowo przewidzianych zmian o charakterze istotnym.
13) Regulowanie wynagrodzenia wykonawcy w umowie w świetle Pzp.
14) Odpowiedzialność wykonawcy za nienależyte wykonanie umowy, przesłanki uwolnienia wykonawcy od odpowiedzialności kontraktowej, niewykonanie a nienależyte wykonanie umowy.
15) Kary umowne wobec wykonawcy – ich dopuszczalność, zasady ich nakładania, miarkowania, kumulacja, odstąpienia od nałożenia kary umownej, ustalanie wysokości kary umownej adekwatnie do przedmiotu zamówienia i warunków realizacji umowy.
16) Klauzule waloryzacyjne w umowie o udzielenie zamówienia, w tym obligatoryjne.
17) Obowiązki zamawiającego wynikające z zawartej umowy (w szczególności obowiązek współdziałania, obowiązek przystąpienia do odbioru przedmiotu zamówienia).
18) Gwarancja i rękojmia za wady, wady istotne a nieistotne, w szczególności przy dostawie i usłudze.
19) Potwierdzenie należytego wykonania umowy (znaczenie protokołu odbioru, rozbieżność stanowisk zamawiającego i wykonawcy w przedmiocie oceny należytego wykonania umowy).
20) Ustalanie wynagrodzenia (metoda kosztorysowa, metoda ryczałtowa).
21) Solidarna odpowiedzialność zamawiającego i wykonawcy za zapłatę wynagrodzenia podwykonawcom w przypadku robót budowlanych.
22) Potrącenie należnej kary umownej z wynagrodzenia wykonawcy, regulacje w czasie obowiązywania stanu epidemii COVID – 19.
23) Dochodzenie odszkodowania przewyższającego zastrzeżone kary umowne (przesłanki dochodzenia).
24) Odstąpienie, rozwiązanie, wypowiedzenie umowy, skutki prawne odstąpienia, odstąpienie a rozwiązanie umowy w przypadku niewywiązywania się przez wykonawcy z postanowień umowy, jak ująć w prawidłowy sposób powyższe zagadnienia w umowie.
25) Zamówienia dodatkowe i uzupełniające (kiedy są dopuszczalne, na jakich warunkach).
26) Omówienie odstępstw od przepisów Pzp dotyczących umów o zamówienie publiczne wynikających z przepisów tzw. tarczy antykryzysowej (przepisów przeciwdziałających skutkom epidemii COVID – 19).

Trener prowadzący: mec. Barbara Każarnowicz
Dostępne terminy szkolenia: Lokalizacja:

Cena szkolenia:

900,00 zł netto

Rabat:

2 uczestników z jednej organizacji – 5 % ceny szkolenia
3 uczestników z jednej organizacji – 10 % ceny szkolenia
4 uczestników z jednej organizacji – 15 % ceny szkolenia
5 uczestników z jednej organizacji – skontaktuj się i ponegocjuj z nami

Cena zawiera:

  • szkolenie prowadzone w formule warsztatowej
  • kameralną grupę warsztatową liczącą maksymalnie 8 uczestników
  • materiały szkoleniowe
  • certyfikat
  • końcową sesję pytań i odpowiedzi, wyjaśniania wątpliwości
  • konsultacje telefoniczne i mailowe uczestników z trenerem w ciągu 30 dni od daty zakończenia szkolenia

Miejsce szkolenia:

  • ON LINE