Warsztat pozwalający określić swoje predyspozycje i wyzwania komunikacyjne, rozpoznać swój styl kierowania i dopasować go do pracowników, zbudować kulturę zespołu w oparciu o wspólne wartości, wyznaczać cele pracownikom i motywować do ich realizacji, prowadzić rozmowy rozwojowe i przekazywać konstruktywną informację zwrotną, przeciwdziałać procesom „wielkiej rezygnacji” i „cichego odchodzenia”.
Cele szkolenia:
• pobudzenie do refleksji związanych z pełnieniem roli menedżerskiej
• przyjrzenie się zjawiskom „wielkiej rezygnacji” i „cichemu odchodzeniu” w Polsce i na świecie
• określenie swojego stylu zarządzania i zasad/atmosfery panującej w zespole
• zrozumienie relacji międzyludzkich w procesie zarządzania
• określenie wyzwań stojących przed zespołem
Korzyści dla uczestników:
Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestnicy będą potrafili:
• określić swoje predyspozycje i wyzwania komunikacyjne
• rozpoznać swój styl kierowania i dopasować go do pracowników
• budować kulturę zespołu w oparciu o wspólne wartości
• wyznaczać cele pracownikom i motywować do ich realizacji
• prowadzić rozmowy rozwojowe i przekazywać konstruktywną informację zwrotną
• przeciwdziałać procesom „wielkiej rezygnacji” i „cichego odchodzenia”.
Program szkolenia:
I. Zjawiska globalne i lokalne wpływające na biznes i zarządzanie zespołem
1) „Great resignation”, czy grozi nam w Polsce?
2) „Quiet quitting” – nowa filozofia życia, czy zagrożenie dla pracodawców?
3) Nastawienie, zaangażowanie, motywacja – co wpływa na efektywność pracownika.
4) Wyzwania współczesnego menedżera – zarządzanie wiekiem, różnorodnością, praca hybrydowa, zespoły rozproszone i wiele innych.
II. Kierowanie zespołem – rola menedżera
1) Style kierowania. Autoanaliza własnego stylu kierowania
2) Ja w roli menedżera – zasoby, przekonania, wartości i cele.
3) Role menedżera – mentor, coach, facylitator, psycholog. Czy to naprawdę o to chodzi?
4) Teoria kierowania sytuacyjnego.
III. Kiedy grupa staje się zespołem?
1) Czym jest a czy nie jest zespół. Narzędzia tworzenia zespołu. Badania Hawthorne.
2) Wartości i zasady funkcjonowania zespołu.
3) Cechy efektywnego zespołu.
4) Fazy rozwoju zespołu.
IV. Psychologia rozumienia siebie
1) Preferencje psychologiczne i ich wpływ na zachowania. Kwestionariusz określający swój typ osobowości.
2) Percepcja – czym jest percepcja i dlaczego jest tak istotna w procesie komunikacji. Analiza swojej osobowości poprzez odkrycie wewnętrznej drabiny percepcji.
3) Charakterystyka poszczególnych typów osobowości – Od Hipokratesa do Junga – cztery temperamenty i cztery typy osobowości.
V. Budowanie relacji z osobami o różnych typach osobowości
1) Jak się komunikujemy? Umiejętność menedżera przekonywania do swojego zdania.
2) Różnice i podobieństwa a podnoszenie jakości relacji interpersonalnych.
3) Budowanie zespołu z wykorzystaniem wiedzy o typach osobowości.
VI. Określanie celów i ich realizacja
1) Proces ustalania celów w oparciu o wykorzystanie 4 podstawowych typów osobowości – metodologia ustalania celów SMART i G-WAVE. Diagnoza własnych barier i ograniczeń.
2) Odkryj swoje cele – wartości, wizje i cele. Rola wartości w życiu człowieka i firmy.
3) Ustalanie priorytetów dla swoich potrzeb.
VII. Sztuka motywacji
1) Analiza własnej motywacji w kontekście typu osobowości.
2) Zacznij od siebie. Jak motywować samego siebie? Techniki automotywacji.
3) Styl kierowania a motywacja.
4) Typologia i hierarchia źródeł motywacji Maslowa, Herzberga.
5) Czynniki wywołujące zadowolenie i niezadowolenie z pracy.
6) Przegląd wybranych narzędzi do motywowania pracowników.
VIII. Zarządzanie wynikami
1) Zasady prowadzenia rozmów rozwojowych. Identyfikacja problemów.
2) Jak sprawić, by ocena była bardziej obiektywna – metoda faktów znaczących, rozróżnienie – fakty, opinie, odczucia.
3) „Trudna” sztuka chwalenia.
4) Struktura rozmowy rozwojowej – przygotowania do rozmowy.
5) Typowe błędy popełniane podczas rozmowy.