Interaktywny warsztat, w którym Uczestnicy zdobywają niezbędną wiedzę oraz umiejętności kierowania zespołem pracowników, prowadzenia otwartej, opartej na szacunku i współpracy komunikacji w zespole, przekazywania trudnych informacji i niepopularnych decyzji, kierowania pracą zorientowaną na realizację celów biznesowych. Praktyczna część odnosi się do bogatych doświadczeń trenera, materiałów case study i gotowych narzędzi.
Cele szkolenia:
- Podniesienie kompetencji managerskich
- Podniesienie kompetencji w budowaniu satysfakcjonujących relacji z członkami zespołu
- Zgłębienie wiedzy na temat psychologii funkcjonowania zespołu/grupy
- Poszerzenie świadomości dot. własnych relacji z zespołem, a stylem zarządzania.
- Podniesienie kompetencji udzielania informacji zwrotnej, pozytywnej i negatywnej
- Podniesienie kompetencji udzielania pochwał podległym pracownikom
Korzyści dla uczestników:
- Kształtowanie autorytetu lidera zespołu
- Zwiększenie zaangażowania pracowników
- Podniesienie efektywności pracy i skuteczności zespołu
- Tworzenie kultury organizacyjnej dbającej o rozwój pracowników
- Kreowanie standardów pracy kierowników i managerów
- Reagowania na trudne sytuacje i konflikty
- Znajomość stylów kierowania zespołem
- Tworzenie partnerskich relacji w zespole
Program szkolenia:
Ocena pracowników
- Przygotowanie do rozmowy oceniającej
- przygotowanie pracowników do rozmowy oceniającej
- zebranie potrzebnych informacji i argumentów (co powinno się wiedzieć nim przystąpi się do rozmowy)
- przygotowanie odpowiedniego miejsca do rozmowy oceniającej
- Struktura rozmowy oceniającej
- propozycja scenariusza rozmowy oceniającej (burza mózgów)
- dobór sposobu prowadzenia rozmowy w zależności od doświadczenia i nastawienia pracownika (style komunikacyjne, narzędzia skutecznej komunikacji)
- samoocena – kiedy i w jaki sposób z niej korzystać?
Uczestnicy na podstawie przygotowanych materiałów przygotowują plan przeprowadzenia realnej rozmowy odn. oceny pracownika.
- MODEL ORKA
- Warunki prowadzenia właściwej rozmowy motywującej
- Pytania, które warto zadać na każdym etapie użycia modelu ORKA
Uczestnicy w grupach 3 – osobowych korzystając ze swoich doświadczeń i obserwacji grają w grę korzystając z Modelu ORKA.
Udzielanie motywacyjnej informacji zwrotnej
- Feedback. Zasady udzielania informacji zwrotnych o pracy, jako narzędzie menedżera
- Model Pendeltona – model prowadzenia informacji zwrotnej
Uczestnicy zapoznanie z modelem udzielania informacji zwrotnej, ćwiczą rozmowę z obserwatorem. Otrzymują feedback od grupy i obserwatora.
Uczestnicy ćwicząc Model Pendeltona, realizują plan udzielania informacji zwrotnej zgodnej z modelem.
Mocna pytania
- Mocne i słabe pytania.
Praca grupowa, uczestnicy w roli pionków, stawiając wg nich właściwe pytania przemieszczają się po planszy. Dobre pytanie jest punktowane. Wygrywa drużyna z największą ilością poprawnie zbudowanych pytań.
- Wskaźniki mocnych i słabych pytań.
W grupach 3-osobowych, bazując na doświadczeniach z gry, uczestnicy wypisują wszystkie wskaźniki dla pytań mocnych i słabych. Zapisują na flipcharcie uniwersalną „ściągawkę” gotową do użycia podczas rozmowy oceniającej.
Gra grupowa – ujawniająca obszary zasobne i deficyty w obszarze właściwego stawiania pytań.
„Mission impossible” – gra menedżerska
- Poczuj się liderem – gra menedżerska na otwarcie szkolenia
Dynamiczna gra menedżerska pokazująca, jak ważna w zespole jest rola lidera i odpowiednie dobranie stylu przewodzenia do danej sytuacji. Ćwiczenie pokazuje wpływ lidera na efektywność zespołu i zdolność realizacji celu.
- Istota przywództwa Omówienie tematów: – cechy dobrego lidera – lider a menedżer – zadania lidera zespołu Uczestnicy najpierw opracowują listę własnych pomysłów, następnie jest ona uzupełniana poprzez prezentację trenera, po czym następuje finalna dyskusja – omówienie najważniejszych lub najbardziej kontrowersyjnych pomysłów i informacji.
Mapa ról i stylów zarządzania
- Style i role przywódcy Kwestionariusz, który pozwala ocenić liderów w poniższych obszarach: Zdolność do przyjmowania określonych ról
- Styl kierowania podwładnymi i organizacją
Kontynuacja testu „Mapa stylów i ról zarządzania” – ćwiczenie rozwijające umiejętność doboru menedżerów o różnych stylach przewodzenia do rożnych typów zadań menedżerskich.
- Problemy i wyzwania w pracy lidera Uczestnicy analizują studia przypadków najczęstszych problemów, z jakimi spotykają się liderzy w firmach komercyjnych. Opracowują listę rozwiązań przedstawionych problemów.
- Exposé lidera
Jedną z najważniejszych umiejętności lidera jest umiejętność wygłaszania expose. Uczestnicy będą uczyć się wykorzystywać to narzędzie w praktyce by komunikować na co zwracają uwagę, za co będą nagradzać, co jest dla nich najważniejsze, czego nie będą tolerować.
- Uszy von Thuna
- W komunikacji „poczwórnej tuby” i „poczwórnego ucha” jakiekolwiek komunikaty nadawane i odczytywane mogą być w czterech płaszczyznach. Uczestnicy uczą się właściwego wykorzystania narzędzi i modeli komunikacyjnych niezbędnych do pełnienia funkcji lidera.
- Kasyno – gra menedżerska
- Przywódca jako twórca wybitnych zespołów. Gra Kasyno pozwala przećwiczyć kluczową umiejętność wyróżniająca: zdolność superszybkiego rozwiązywania problemów, które wykraczają poza przyjęty schemat, są nietypowe i zaskakujące.
- Po grze analiza zadań lidera chcącego stworzyć wybitnie efektywny zespół