Szkolenie Zarządzanie zmianą to interaktywny warsztat, w którym Uczestnicy zdobywają niezbędną wiedzę oraz umiejętności radzenia sobie w sytuacji zmiany w Organizacji, projektowania i monitorowania jej wdrożenia. Praktyczna część odnosi się do bogatych doświadczeń trenera, materiałów case study i gotowych narzędzi.
Cele szkolenia:
- Zapoznanie uczestników z kluczowymi faktami z zakresu reakcji ludzi na zmiany w organizacji.
- Wdrożenie narzędzi i metod wspomagające wdrażanie zmian
- Zapoznanie ze sposobami reagowania na negatywne postawy związane z wprowadzaniem zmian
- Nabycie umiejętności formułowania komunikatów do zespołu w obliczu wdrażanych zmian
Korzyści dla uczestników:
- Wzrost umiejętności komunikacyjnych w sytuacji zmiany
- Poznanie zasad i metod wdrażania zmian
- Zwiększenie motywacji i zaangażowania pracowników
- Minimalizowanie oporu przed wprowadzeniem zmian
- Skuteczne monitorowanie i kontrola postępów w zmianie
- Efektywna realizacja celów biznesowych.
Program szkolenia:
- Czym jest zmiana w organizacji
- pojęcie zarządzania zmianami
- czynniki inicjujące zmiany w przedsiębiorstwach
- Fazy rozwoju organizacji (model Greinera)
- jakie zmiany przechodzi organizacja w toku rozwoju (prezentacja)
- zarządzanie fazami wzrostu i zarządzanie w fazie kryzysu
- Model wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie
- model 3 kroków (RZZ)
- cztery fazy procesu zmian:
-
- Faza 1: Wyparcie / odrzucenie
- Faza 2: Opór
- Faza 3: Odkrycie
- Faza 4: Zaangażowanie
- Zagrożenia przy wprowadzaniu zmiany
- planowanie przeciwdziałania przewidywanym zagrożeniom
- jak i kiedy liderzy powinni reagować na trudności w poszczególnych fazach wprowadzania zmiany (ćwiczenie w którym uczestnicy poszukują potencjalnych źródeł zapalnych i dobierają odpowiednią strategię postępowania wobec uczestników zmiany)
- pracownicy w strefie bezpiecznej i w strefie paniki – jak ich traktować
- najczęściej występujące przyczyny niepowodzenia zmian
- Metodyka projektowania zmian w przedsiębiorstwie
- jak planować zmianę (ćwiczenie w którym uczestnicy szczegółowo zaplanują proces przeprowadzania zmiany)
- Obszar psychospołeczny wprowadzania zmiany
- sposób komunikowania zmiany – transparentność i budowanie zaufania (ćwiczenie)
- źródła oporu wobec zmian
- typowe obawy uczestników zmiany – trudne pytania i odpowiedzi
- jak wspierać adaptację pracowników do zmiany
- paradoks zmiany osobistej (ćwiczenie w którym uczestnicy konfrontują się z własnymi ograniczeniami mogącymi stanowić trudność we wprowadzaniu zmiany w organizacji)
- Skuteczne wywieranie wpływu przez lidera zmiany
- jak budować zaufanie i akceptację zmian organizacyjnych
- jak przekonywać ludzi do zmiany i uczynić zaangażowanym zespołem w dążeniu do zmiany (budowanie autorytetu lidera) – ćwiczenie
- partycypacyjny styl zarządzania jako wspierający kulturę zmiany (auto – test)
- co pomaga liderowi a co przeszkadza przy wprowadzaniu zmiany – ćwiczenie
- wywieranie wpływu na ludzi (ćwiczenie reguł R. Cialdiniego)
- Rozwiązywanie problemów podczas wdrażanej zmiany
- jak rozpoznać i zdefiniować problem
- analiza problemu (Narzędzia NRP)
- narzędzia generowania rozwiązań (ćwiczenie technik)
- wybór rozwiązania – narzędzia rozwiązywania problemów (wybrane metody; ćwiczenie w którym uczestnicy trenują wybór i użycie narzędzi)
- kroki realizacji wybranego rozwiązania
- metody oceny rozwiązania, szacowanie zysków i kosztów organizacji w obszarze realizowanego rozwiązania
- Budowanie poczucia własnej skuteczności (wg teorii Bandury)
- rodzaj wybieranych zadań
- waga podejmowanego wysiłku – motywacja
- konsekwencja w wykonywaniu zadania – wykonanie
- emocjonalne reakcje pojawiające się na wystąpienie prawdopodobnej sytuacji – pobudzenie (ćwiczenie