Tworzenie oficjalnej korespondencji w sposób prawidłowy i profesjonalny to tylko pozornie łatwe zadanie. Często spotykamy się z pismami mało zrozumiałymi dla odbiorcy, nieestetycznymi wizualnie, nieczytelnymi itp. W dość swobodny sposób umieszczane bywają także stałe ich elementy (np. data, pole adresata, podpis itp.). Cierpi na tym wizerunek instytucji lub firmy.
Na szkoleniu uczestnicy dowiedzą się:
- jak przygotowywać profesjonalne pisma,
- jak z ich pomocą skutecznie komunikować z odbiorcami,
- jakich błędów unikać,
- jak wykorzystać korespondencję do budowania pozytywnego wizerunku firmy, instytucji, czy organizacji.
Poruszymy także konkretne problemy językowe, z którymi spotykamy się często w swojej codziennej pracy.
Uczestnicy będą mieli także możliwość sprawdzenia swoich umiejętności w praktyce (podczas ćwiczeń indywidualnych i grupowych).
Cele szkolenia:
- rozwinięcie umiejętności związanych z przygotowywaniem i redagowaniem tekstów urzędowych i firmowych;
- nabycie umiejętności profesjonalnego sporządzania oficjalnych tekstów;
- przypomnienie zasad poprawności językowej i obyczajowej obowiązujących w pismach urzędowych i firmowych.
Program szkolenia:
- Język urzędowy w świetle przepisów.
- Korespondencja zewnętrzna jako źródło informacji i narzędzie budowania wizerunku firmy/instytucji.
- Zasady komunikacji pisemnej i konstruowania pism oficjalnych/urzędowych:
- typy korespondencji oficjalnej/urzędowej: pisma – przewodnie, informacyjne, grzecznościowe, wnioski, decyzje, zarządzenia, uchwały, protokoły, notatki służbowe, odwołania, zażalenia, ogłoszenia, elektroniczna korespondencja służbowa;
- pisma w komunikacji z opinią publiczną i mediami: komunikaty prasowe, informacje, oświadczenia, sprostowania, publikacje własne.
- Charakterystyka stylu formalnego:
- kryteria profesjonalnego przygotowywania pism,
- stałe elementy pisma,
- elementy obowiązkowe i dodatkowe,
- formatowanie pism.
- Poprawne przygotowanie pism:
- podstawowe elementy prawidłowo zredagowanego pisma (cel, temat, odbiorca, styl, język, przejrzystość);
- kolejność i układ informacji;
- stosowanie skrótów i skrótowców;
- wielkie i małe litery;
- tytułowanie, adresowanie;
- odmiana: nazwisk, nazw miejscowości itp.
- Poprawność językowa pism i najczęściej pojawiające się błędy językowe:
- dobór wyrazów,
- błędy w wyrażeniach przyimkowych,
- nadużywanie określeń,
- używanie wyrazów „modnych”,
- posługiwanie się wyrazami niezgodnie z ich znaczeniem,
- neologizmy,
- stosowanie „skrótów myślowych”,
- używanie złej formy gramatycznej,
- wybór złych przyimków i wyrazów spajających,
- inne nieprawidłowości
- Ćwiczenia praktyczne – indywidualne i grupowe