Action Learning to warsztat polegająca na facylitowanym poszukiwaniu rozwiązań problemów. Taka metoda jest stosowana z powodzeniem w firmach na całym świecie. Action Learning skupia się na problemie, tj. na ważnej i pilnej kwestii wymagającej rozwiązania w zakresie zarządzania, budowy zespołu, przywództwa czy też innych ważnych dla uczestników kwestii zawodowych.
Stosowane w trakcie warsztatu Action Learning techniki zwiększają zrozumienie problemu, umożliwiają zmianę perspektywy, a także wnoszą przejrzystość do omawianych kwestii. Poza tym metodologia Action Learning sprawia, że grupa, która pracuje wspólnie nad rozwiązaniem danego problemu osiąga wyższy poziom współpracy i zaangażowania oraz ma poczucie odpowiedzialności za wykonanie zadania.
Action Learning to również rozwój kompetencji przywódczych, m.in. poprzez identyfikację i komunikację kompetencji przywódczej, nad którą każdy członek grupy chce pracować podczas sesji oraz ocenę jej rozwoju na koniec sesji.
Warsztat Action learning w swojej istocie zawiera naukę prowadzenia sesji Action Learningu jak również jego walorem jest praktyczne rozwiązywanie problemów uczestników tego warsztatu z wykorzystaniem wiedzy prowadzącego jak i pozostałych uczestników.
Cele szkolenia:
- Nauka prowadzenia sesji Action Learningu
- Rozwiązanie problemów: indywidualnych, zespołowych, organizacyjnych
- Wzrost współpracy i zrozumienia w zespole, organizacji
- Wzrost innowacyjności
- Budowa zespołu
- Budowa w organizacji klimatu do rozwoju i wzajemnego uczenia się
Korzyści dla uczestników:
- Nauczy się metody Action learningu
- Będzie mógł lepiej motywować pracowników swojego zespołu
- Wykorzysta w większym zakresie potencjał swojego zespołu
Program szkolenia:
Pierwszych krokiem podczas warsztatu jest zapoznanie uczestników z metodologią Action Learningu i strukturą sesji. Warsztat jest tak zaprojektowany aby połączyć zdobywanie wiedzy przez uczestników z zakresu Action Learningu jednocześnie rozwijając swoje kompetencje które będą tematem sesji.
Pierwszą sesję nad tematem przedstawionym przez jednego z uczestników prowadzi trener/coach.
Po tej sesji następuje podsumowanie i informacja zwrotna do uczestników o najważniejszych elementach sesji.
Kolejnym krokiem jest poprowadzenie następnych sesji przez uczestników. Po każdej zakończonej sesji trener wraz z uczestnikami udziela informacji zwrotnej osobie prowadzącej.
Action Learning polega na facylitowanym poszukiwaniu rozwiązywań rzeczywistych i pilnych problemów: konkretnej osoby, zespołu lub organizacji. Problemy te rozwiązywane są podczas sesji facylitowanej przez Action Learning coacha/mentora, następnie przez uczestnika warsztatu. W sesji bierze udział grupa 4-12 osób zainteresowana rozwiązaniem problemu. W kwestiach mniej skomplikowanych optymalna powinna być sesja trwająca 1,5 godziny.
Uczestnicy pracują nad rozwiązaniem problemu przy wykorzystaniu pytań. Technika ta stymuluje osobę odpowiedzialną za rozwiązanie problemu do niekonwencjonalnego sposobu myślenia i powoduje wzrost jej poczucia odpowiedzialności za problem.
Dodatkowo, na początku sesji każdy z uczestników identyfikuje i komunikuje jedną kompetencję przywódczą, nad którą chce pracować. Pod koniec sesji uczestnik dokonuje samooceny w zakresie postępów w rozwoju tej kompetencji oraz otrzymuje feedback od pozostałych członków grupy.
Problemy, które mogą być rozwiązywane przez zastosowanie Action Learning:
- Rozwój kompetencji przywódczych
- Problemy w zarządzaniu zespołem
- Rozwój talentów
- Poprawa jakości pracy zespołowej
- Rozwiązywanie konfliktów
- Wsparcie w procesie adoptowania się w nowej firmie
- Tematy strategiczne
- Zmiany w zespole, organizacji
- Poprawa innowacyjności
- Wdrożenie lub rozwój systemów informatycznych
- Poprawa obsługi klienta
- Wprowadzenie nowego produktu na rynek
- Nowe inicjatywy