Szkolenie dotyczące badań diagnostycznych w politykach publicznych to program szkoleniowy, który ma na celu przygotowanie uczestników do projektowania i realizacji badań diagnostycznych w celu oceny i poprawy skuteczności polityk publicznych.
W trakcie szkolenia uczestnicy poznają różne metody badawcze i techniki analizy danych, takie jak badania ankietowe, wywiady, analizy statystyczne i studia przypadków. Nauczają się również, jak formułować pytania badawcze i jakie narzędzia badawcze wykorzystać, aby uzyskać odpowiedzi na te pytania.
Szkolenie obejmuje również zagadnienia związane z oceną efektów polityk publicznych, w tym tworzenie wskaźników i mierników oraz technik oceny wpływu polityk publicznych na społeczeństwo. Uczestnicy uczą się, jak opracować raporty z wynikami badań i jak prezentować te wyniki w sposób zrozumiały dla różnych grup odbiorców, w tym dla decydentów politycznych.
Szkolenie dotyczące badań diagnostycznych w politykach publicznych może być przydatne dla pracowników administracji publicznej, badaczy, konsultantów i przedstawicieli organizacji pozarządowych, którzy pracują w obszarze polityk publicznych.
Cele szkolenia:
Celem szkolenia jest rozwinięcie umiejętności uczestników w zakresie diagnozy społecznej. Szkolenie ma na celu zapewnienie uczestnikom praktycznych narzędzi i umiejętności, które umożliwią im przeprowadzenie skutecznych badań diagnostycznych, zbudowanie i wykorzystywanie syntetycznych wskaźników społecznych i wnioskowanie na podstawie danych empirycznych.
Korzyści dla uczestników:
Uczestnicy szkolenia zyskają praktyczną wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozy społecznej, co pozwoli im na przeprowadzenie skutecznych badań diagnostycznych w różnych obszarach i na różnych grupach docelowych. Dodatkowo, szkolenie obejmuje również wprowadzenie do analizy danych i wnioskowania, co pozwoli uczestnikom na efektywne wyciąganie wiedzy z danych oraz tworzenie rekomendacji.
Program szkolenia:
1) Diagnoza społeczna
a) wprowadzenie i ogólne definicje
b) szerokie i wąskie ujęcie diagnozy społecznej
2) Co diagnozować i w jaki sposób diagnozować
a) obszary badań diagnostycznych
b) grupy docelowe badań diagnostycznych
c) typy badań
d) rodzaje badań
3) Proces badawczy od „A” do „Z”
a) plan badań,
b) metody i narzędzia badawcze,
c) budowanie syntetycznych wskaźników społecznych
d) hipotezy badawcze
e) zmienne zależne i niezależne
f) poziomy pomiaru)
4) Analiza danych empirycznych i wnioskowanie.
a) Wyciąganie wiedzy z danych.
b) Analiza wybranych wskaźników.
c) Jak tworzyć rekomendacje?
5) Tworzenie szkicu merytorycznego raportu oraz czytelnej i logicznej prezentacji danych.