Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z podstawowymi oraz zawansowanymi zasadami organizacji badań społecznych, w tym ewaluacyjnych. Zaprezentowane zostaną metody badawcze (ilościowe oraz jakościowe), które z powodzeniem będą mogły być wykorzystane do realizacji badań społecznych i ewaluacyjnych także przez osoby niezwiązane z branżą badawczą. Podczas szkolenia zaprezentowane będą podstawowe narzędzia analizy danych statystycznych. Główny nacisk położony będzie na raportowanie w badaniach z wykorzystaniem narzędzi dostępnych w Microsoft Office.
Cele szkolenia:
- Przekazanie wiedzy dotyczącej planowania i realizacji badań.
- Przekazanie wiedzy w zakresie analizy danych statystycznych.
- Pokazanie zasad interpretowania zjawisk społecznych z wykorzystaniem wskaźników danych.
- Zaprezentowanie możliwości wykorzystania statystyki w procesie podejmowania decyzji.
- Zaprezentowanie różnych rozwiązań umożliwiających obiektywne i rzetelne prezentowanie danych statystycznych.
Korzyści dla uczestników:
Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestnik:
• Nabędzie wiedzę i umiejętności w zakresie planowania i realizacji badań marketingowych, społecznych i ewaluacyjnych.
• Nabędzie wiedzę dotyczącą zastosowania odpowiednich metod badawczych.
• Nabędzie wiedzę i umiejętności doboru próby.
• Nabędzie umiejętności przydatne w procesie pozyskania danych różnymi technikami, zarówno ilościowymi, jak i jakościowymi.
• Nabędzie wiedzę w zakresie analizy i interpretacji danych statystycznych z wykorzystaniem różnych programów komputerowych.
• Nabędzie umiejętności raportowania, tworzenia tabel korelacyjnych i wykresów.
• Nabędzie umiejętności interpretowania danych statystycznych z wykorzystaniem odpowiednich testów statystycznych.
Program szkolenia:
- Podstawowe wiadomości o organizacji procesu ewaluacji i prowadzeniu badań. Definiowanie celu, zakresu, pytań badawczych. Tworzenie hipotez badawczych.
- Realizacja badań w terenie: Tworzenie narzędzi badawczych. Omówienie metod i technik badań społecznych ze szczególnym uwzględnieniem badań ewaluacyjnych.
- Badanie trendów; analiza porównawcza danych empirycznych (metody i techniki)
- Wnioskowanie na podstawie zebranego materiału empirycznego w drodze badań ilościowych i jakościowych. Tworzenie szkicu merytorycznego raportu oraz czytelnej i logicznej prezentacji danych.
- Arkusz kalkulacyjny w badaniach część pierwsza: analiza danych
- Arkusz kalkulacyjny w badaniach część druga: tworzenie raportów, zestawień, porównań.
- Arkusz kalkulacyjny w badaniach część trzecia: tworzenie wykresów, eksport wyników do innych programów komputerowych.
- Praktyczne warsztaty tworzenia raportów.