Pracodawca, zgodnie z art. 94 kodeksu pracy, jest zobowiązany przeciwdziałać mobbingowi, dyskryminacji i molestowaniu w miejscu pracy. Szkolenie pozwoli uczestnikom na zapoznanie się z istotą mobbingu, podstawami prawnymi, sposobami przeciwdziałania oraz tworzeniem wewnętrznej polityki antymobbingowej. Zjawisko mobbingu jest opisane przez Kodeks Pracy i oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika. Podczas szko.lenia praktycznie zostaną omówione działania mobbingowe ale także działania pracodawcy, które mobbingiem nie są.
Cele szkolenia:
- zapoznanie z normami prawnymi obowiązującymi w zakresie dyskryminacji i mobbingu
- rodzaje dyskryminacji i ich wpływ na funkcjonowanie pracodawców,
- rodzaje mobbingu, sposoby przeciwdziałania i eliminowania zachowań mobbingowych,
- odpowiedzialność organizacji i osób działania z zakresu dyskryminacji i mobbingu,
Korzyści dla uczestników:
- zapoznanie się z metodami rozpoznawanie zachowań dyskryminujących i mobbingowych,
- prezentacja prawidłowych uregulowań wewnętrznych mających na celu eliminację zachowań dyskryminujących i prowadzących do mobbingu.
- przyswojenie norm prawnych dotyczących dyskryminacji mobbingu wraz orzecznictwem sądowym,
- poznanie jakimi cechami charakteryzuje się prześladowca (mobber) i ofiara mobbera,
- umiejętność rozpoznawania różnic pomiędzy dyskryminacją, molestowaniem, a mobbingiem,
- poznanie skutków mobbingu w wymiarze grupy i dla indywidualnego pracownika,
- zdobycie wiedzy jak radzić sobie z ze zjawiskami dyskryminacji i mobbingiem z punktu widzenia osoby, grupy, organizacji lub świadka takiego zachowania.
Program szkolenia:
- Definicja dyskryminacji i mobbingu:
- dyskryminacja bezpośrednia
- dyskryminacja pośrednia
- molestowanie (w tym molestowanie seksualne)
- mobbing
- Przyczyny dyskryminacji:
- ustawowy katalog przyczyn dyskryminacji
- przykładowe przyczyny spoza katalogu ustawowego
- Dyskryminacja w trakcie trwania stosunku pracy
- Nierówne traktowanie nie będące dyskryminacją:
- „dyskryminacja” ustawowa (ustawowe uprzywilejowanie niektórych pracowników)
- inne względy różnicowania sytuacji pracowników nie będące dyskryminacją
- Typowe działania mobbingowe
- wybrane klasyfikacje działań mobbingowych
- manipulacje w mobbingu – zarys problemu
- Odróżniania zwykłych konfliktów interpersonalnych od konfliktów o znamionach mobbingu
- konflikt a mobbing – główne różnice
- diagnoza sytuacji konfliktowych
- Osobowość mobbera, osobowość ofiary
- cechy charakterystyczne mobberów
- cechy charakterystyczne ofiar
- problem odróżniania prawdziwych od fałszywych ofiar mobbingu
- Metody radzenia sobie z mobbingiem w miejscu pracy
- wymiar indywidualny
- wymiar organizacyjny
- Środki ochrony pracownika:
- odszkodowanie
- możliwość rozwiązania stosunku pracy z winy pracodawcy
- Procedury unikania dyskryminacji i mobbingu:
- postanowienia regulaminów pracy i płacy, regulaminów wynagradzania
- wewnętrzna polityka antymobbingowa
- monitorowanie panujących w firmie procedur i zwyczajów