Zapoznanie uczestników z podstawową wiedzą dotyczącą wartości i zasad etycznego funkcjonowania w środowisku służby cywilnej.
Cele szkolenia:
- zapoznanie uczestników z podstawową wiedzą dotyczącą wartości i zasad funkcjonowania w środowisku etycznym, w szczególności ze specyfiką świata wartości urzędnika służby cywilnej (system i hierarchia wartości)
- opanowanie i doskonalenie umiejętności samodzielnego formułowania opinii dotyczących problemów etycznych, w szczególności werbalizowania opinii o charakterze stricte moralnym (słownictwo)
- opanowanie umiejętności rozpoznawania źródeł powstających konfliktów o charakterze moralnym w pracy urzędnika;
- opanowanie umiejętności przewidywania konsekwencji płynących z przyjętej hierarchii wartości oraz konfrontowania opinii z pozostałymi uczestnikami szkolenia
Korzyści dla uczestników:
- Uporządkowanie wiedzy i terminologii etycznej, a przez to podniesienie umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz umiejętności formułowania opinii dotyczących problemów etycznych występujących w służbie cywilnej
- Zyskanie wiedzy dotyczącej specyfiki świata wartości etycznych w służbie cywilnej
- Umiejętne diagnozowanie źródeł konfliktów etycznych w zawodzie urzędniczym
- Nabycie umiejętności oceniania kodeksów etycznych pod kątem ich rzetelności i użyteczności
Program szkolenia:
- Wprowadzenie
- Uporządkowanie terminologii etycznej: przydatne rozróżnienia i zależności
- Etyka urzędnicza i moralność urzędnika
- Wartości, normy i oceny etyczne
- Źródła i cele zachowań moralnych
- Prawo, tradycja, religia jako fundamenty etyki. Problem etyki niezależnej
- Światopogląd urzędnika. Służebność zawodu urzędnika
- Kluczowe wartości etyczne zawodu urzędnika
- Identyfikacja i hierarchizacja kluczowych wartości (dyskusja)
- Ogólna charakterystyka, odmiany i zastosowanie wybranych wartości (odpowiedzialność, sumienność, lojalność, sprawiedliwość, godność, wolność…)
- Decyzje i dylematy etyczne w zawodzie urzędniczym.
- Decyzja a dylemat w praktyce postępowania
- Konflikt jako sytuacja etycznie wymagająca
- Kodeks etyki urzędnika – potrzeba czy fanaberia?
- Istota, struktura i rodzaje kodeksów etycznych
- Analiza i ocena zapisów istniejącego kodeksu etyki służby cywilnej (dyskusja)
- Gdy kodeks nie działa…
- Scenariusze postępowania w przypadku nieprzestrzegania zapisów kodeksu etycznego
- Rozwiązania stosowane w innych sektorach (mini wykład)
- Zagrożenia w świecie moralności.
- Charakterystyka przyczyn nadużyć moralnych w zawodzie urzędniczym
- Sposoby przeciwdziałania