• usystematyzowanie zagadnień dotyczących mobbingu, dyskryminacji oraz molestowań
• wskazanie rozwiązań w zakresie przyjmowania i analizowania zgłoszeń dotyczących mobbingu
• zapoznanie z możliwościami funkcjonowania Komisji antymobbingowej
• opisanie trybów i zasad wykonywania pracy przez Komisję
• przypomnienie o obowiązkach i odpowiedzialności ciążącej na pracodawcy z uwagi na zaistnienie zjawiska mobbingu.
Metody pracy:
Szkolenie obejmuje wykład wraz z ćwiczeniami w grupach w oparciu o przykłady trenera lub o przekłady wskazane przez uczestników szkolenia.
Cele szkolenia:
• usystematyzowanie zagadnień dotyczących mobbingu, dyskryminacji oraz molestowań
• wskazanie rozwiązań w zakresie przyjmowania i analizowania zgłoszeń dotyczących mobbingu
• zapoznanie z możliwościami funkcjonowania Komisji antymobbingowej
• opisanie trybów i zasad wykonywania pracy przez Komisję
• przypomnienie o obowiązkach i odpowiedzialności ciążącej na pracodawcy z uwagi na zaistnienie zjawiska mobbingu.
Program szkolenia:
Zagadnienia wstępne
I. Ochrona prawna obywatel i pracownika
II. Dyskryminacja, molestowanie w tym seksualne
Pojęcia, wskazanie różnic w tych zjawiskach, wyjaśnienie zagrożeń dla firmy wynikających konieczności wyjaśniania takich zachowań
III. Podstawowe pojęcia dotyczące mobbingu
Pojęcie mobbingu, mobera, ofiar mobbingu, znamiona istnienia mobbingu
IV. Podstawy prawne oraz orzecznictwo sądowe w zakresie pojęcia mobbingu
Omówienie przykładowych orzeczeń sądowych dotyczących mobbingu
V. Zagrożenia dla organizacji wynikające z mobbingu
Przypomnienie jak istotne dla organizacji jest identyfikacja zjawiska mobbingu, wpływu mobbingu na funkcjonowanie organizacji oraz znaczenie właściwego przekazu na zewnątrz w przypadku upublicznienie tego typu zachowań.
Zgłaszanie zjawiska mobbingu
I. System oficjalnych zgłoszenie podejrzeń mobbingu
Przedłożenie rozwiązań w zakresie możliwości zgłoszeń mobbingu przez wszystkie zainteresowane podmioty takie jak pracodawcę, pracowników, organizacje społeczne, związki zawodowe oraz podmioty zewnętrzne.
II. Anonimowe zgłaszanie mobbingu
Omówienie możliwość funkcjonowania kanałów anonimowej komunikacji w firmach w formie papierowej i elektronicznej
III. Analiza zgłoszeń oficjalnych i anonimowych
Wskazanie na konieczność podstawowej weryfikacji zgłoszeń o podejrzeniu mobbingu przez odpowiednie osoby. System informowania Komisji o zgłoszeniach dotyczących mobbingu.
IV. Procedury związane z odizolowaniem od siebie osób co do których istnieje podejrzenie lub zgłoszenie w zakresie zjawiska mobbingu
Przedstawienie znaczenie właściwej reakcji organizacji na zgłoszenie dotyczące mobbingu. Konieczność wcześniejszego opracowania procedur, jakie winny być zastosowane w stosunku do osób związanych z ewentualnym mobbingiem
Komisja Antymobbingowa
I. Cel powstania i funkcjonowania Komisji Antymobbingowej
Wskazanie celów i zasad funkcjonowania dla pracodawcy, pracowników, organizacji społecznych oraz związków zawodowych
II. Wpływ struktury organizacji na działanie Komisji Antymobbingowej
Zasygnalizowanie jak struktura organizacyjna wpływa na funkcjonowanie komisji w zakresie : szybkości działań, osób decyzyjnych, możliwości wpływania przez różne strony uczestniczące w mobbingu lub wyjaśniających zjawisko mobbingu.
III. Skład Komisji Antymobbingowej
Ustalenie czy warto posiadać stałą komisję z tym samym składem, czy też lepiej aby komisja funkcjonowała w zmiennym składzie. Odpowiedź na pytanie czy Komisja ma być jedna, czy w każdym oddziale.
VI. Znaczenie regulaminów pracy, wynagradzania i innych dokumentów wpływających na ustalenia wewnątrzzakładowe
Konieczność posiadania właściwej wiedzy o strukturze organizacji, relacjach służbowych oraz dokumentacji pracowniczej stosowanej w relacjach pracowniczych.
Prace Komisji Antymobbingowej
I. Tryb rozpatrywania zgłoszeń w zakresie podejrzenia mobbingu
Znaczenie czasu reakcji na zgłoszenia, wybranie odpowiedniego modelu współpracy w Komisji oraz przystąpienie do wyjaśniania zgłoszenia lub zgłoszeń
II. Zbieranie materiału dowodowego
1. Analiza zgłoszenia
2. Weryfikacja pozycji w organizacji ofiary/ofiar mobbingu i mobbera lub mobberów
3. Ustalanie relacji zawodowych pomiędzy ofiarą/ofiarami mobbera lub mobberów
III. Przesłuchania ofiary/ofiar mobbingu i mobbera lub mobberów
1. Wybór odpowiedniego miejsca i czasu przesłuchania
2. Wybór odpowiedniej kolejności przesłuchiwania
3. Uwzględnienie możliwości uczestniczenia pełnomocnika w trakcie przesłuchiwań
4. Przygotowanie się na możliwość odmowy składania jakichkolwiek wyjaśnień lub odmowy przesłuchania przez osoby zaangażowane w zjawisko mobbingu.
IV. Analiza zebranego materiału dowodowego
1. Ustalenie prawdopodobieństwa zaistnienia mobbingu lub innych niepożądanych zachowań.
2. Weryfikacja złożonych wyjaśnień i zeznań
3. Wybór najbardziej prawdopodobnej wersji zdarzeń
V. Sporządzenie raportu
1. Przygotowanie raportu dla przełożonych
2. Sformułowanie wniosków co do konkretnego zgłoszenia
3. Wnioski na przyszłość w zakresie całej organizacji
4. Prezentacja wyników prac Komisji