Nowy obowiązek dla pracodawców tj. od 25.09.2024 r. podmiot prywatny zatrudniający powyżej 50 pracowników i wszystkie podmioty publiczne, będą zobligowane do wdrożenia unormowań dotyczących tzw. Sygnalistów. Celem regulacji jest zapewnienia bezpieczeństwa osobom zgłaszającym nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizacji. Organizacje (firmy prywatne i urzędy) będą zobligowane do stworzenia skutecznych i pewnych rozwiązań dokonywania zgłoszeń nieprawidłowości dla Sygnalistów w zakresie kanałów wewnętrznych jak i właściwych procedur wewnętrznych. Osoby zgłaszające nieprawidłowości będą objęte szczególną ochroną prawną. Ochrona będzie się rozciągała i na podmioty wewnętrzne (np. pracowników, wspólników) jak i na podmioty zewnętrzne (np. stażystów, osoby trzecie).
Cele szkolenia:
Cele szkolenia:
• przygotowanie do wdrożenia rozwiązań ustawowych;
• wskazania rozwiązań związanych ze stworzeniem systemu zgłoszeń we-wnętrznych
• wskazanie procedury wdrażania przepisów
Korzyści dla uczestników:
Korzyści dla uczestników:
• uzyskanie praktycznej wiedzy w projektowania systemu zgłoszeń wewnętrz-nych
• uzyskanie wskazówek w zakresie stosowania nowych przepisów
Program szkolenia:
1. Źródła prawa i geneza regulacji.
2. Kogo dotyczą regulacje?
3. Czego mogą dotyczyć zgłoszenia?
4. Definicja sygnalisty – kto to?
5. Gwarancja poufności, gwarancja anonimowości.
6. Sygnaliści a RODO.
7. Obowiązki pracodawców związane z procedurą wdrożenia przepisów
8. Informacje kierowane do pracowników oraz osób wykonujących pracę na podstawie in-nych stosunków prawnych
9. Dokumentacja związana z systemem zgłaszania nieprawidłowości
10. Kanały przyjmowania zgłoszeń w zakresie nieprawidłowości
11. Osoba rozpoznająca zgłoszenie – z zewnątrz czy z wewnątrz organizacji?
12. Co ze zgłoszeniem?
• Przyjęcie zgłoszenia i jego potwierdzenie.
• Podejmowanie z zachowaniem należytej staranności działań następczych
• Podejmowanie działań następczych w odniesieniu do zgłoszeń anonimowych
• Wyznaczenie terminu na przekazanie informacji zwrotnych
• Zapewnienie zrozumiałych i łatwo dostępnych informacji
• Jakie elementy poza dokumentacją powinien zapewnić pracodawca?
13. Działania odwetowe – jak należy rozumieć pojęcie?
14. Odpowiedzialność karna
15. Pytania i dyskusja