Na każdym stanowisku pracy potrzebne są inne kompetencje do osiągania założonych celów i prawidłowej realizacji zadań. Określenie kompetencji ułatwia więc pracę zarówno pracownikom jak i menedżerom, ponieważ pracownicy wiedzą dokładnie, czego się od nich oczekuje, a menedżerowie mają jasne kryteria oceny efektywności poszczególnych podwładnych. Sukces na stanowisku pracy i rozwój organizacji zależy więc od właściwych kompetencji.
Korzyści dla uczestników:
Po szkoleniu uczestnicy:
- posiądą praktyczną wiedzę na temat projektowania i zastosowania kompetencji w zarządzaniu zasobami ludzkimi,
- zdobędą umiejętność powiązania różnych narzędzi w spójny system zarządzania oparty na kompetencjach,
- uzyskają świadomość wpływu profili kompetencyjnych na procesy zarządzania rozwojem organizacji i zarządzania zmianą oraz modelowanie oczekiwanej kultury organizacyjnej.
Program szkolenia:
-
- Zarządzanie kompetencjami
- definicje kompetencji
- cechy kompetencji
- metodologia opisów kompetencji
- klasyfikacja kompetencji
- Kompetencyjne opisy stanowisk pracy
- rola opisu stanowiska w systemie zarządzania kompetencjami
- określanie zadań
- wybór kompetencji kluczowych
- profil kompetencyjny – oczekiwane poziomy kompetencji
- Zarządzanie kompetencjami
Ćwiczenie: Tworzenie profili kompetencyjnych
-
- Zastosowanie kompetencji w procesach HRM
- Rekrutacja pracowników
- Ocena pracowników
- Rozwój pracowników
- System wynagradzania
- Zastosowanie kompetencji w procesach HRM
Ćwiczenie: Studium przypadku – zastosowanie kompetencji w systemach HR
-
- Narzędzia oceny poziomu kompetencji
- Ocena 180
- Ocena 360
- Assessment & Development center
- Testy kompetencyjne
- Narzędzia oceny poziomu kompetencji
Ćwiczenie: Symulacja zastosowania wybranych narzędzi oceny kompetencji
-
- Budowa systemu zarządzania kompetencjami
- Etapy budowy systemu
- Tworzenie opisów kompetencji
- Skale stosowane w opisach kompetencji
- Wskaźniki behavioralne
- Najczęściej popełniane błędy i sposoby ich unikania
- Budowa systemu zarządzania kompetencjami
Ćwiczenie: Studium przypadku – budowa systemu zarządzania kompetencjami
Ćwiczenie: Opis wybranych kompetencji
-
- Wdrażanie systemu zarządzania kompetencjami
- Etapy wdrażania systemu
- Model kompetencji – zmiany w organizacji
- Budowa klimatu dla kompetencji
- Wykorzystanie kompetencji w strategii HRM
- Wdrażanie systemu zarządzania kompetencjami
Ćwiczenie: Projekt wdrożenia systemu zarządzania kompetencjami