Metodologia szkoleń i projektów doradczych
Jednym z najważniejszych warunków efektywnego funkcjonowania organizacji jest posiadanie kompetentnych i wykwalifikowanych pracowników.
Przedstawione poniżej rozwiązania mają bezpośredni wpływ na efektywność, pozytywnie wpływają na atmosferę pracy oraz zapewniają większy komfort jej wykonywania, co bezpośrednio przekłada się na jakość i wydajność.
Diagnoza potrzeb szkoleniowych
Diagnoza potrzeb szkoleniowych stanowi nieodłączny element naszego cyklu szkolenia, który z założenia zapewnia efekt sprzężenia zwrotnego pomiędzy analizą potrzeb szkoleniowych, celami i programem szkolenia, jego realizacją oraz oceną efektów i wyników po szkoleniu.
Odnosi się do trzech poziomów funkcjonowania przedsiębiorstwa i pozwala na dokładne dopasowanie tematyki szkolenia w taki sposób, aby podniosła efektywność wykonywanej pracy na stanowiskach oraz na uniknięcie powielania informacji, które części uczestników mogą być już znane
- Stanowiska pracy: analiza ta skupia się na analizie zadań (identyfikacji zadań oraz identyfikacji wiedzy, umiejętności i zachowań) i prowadzić ma do ustalenia, czego powinien nauczyć się uczestnik szkolenia, aby wykonywać pracę bardziej efektywnie. Wszystkie te informacje zapewnia profil kompetencyjny, gdyż zaproponowana metodologia umożliwia połączenie poziomu zadań pracownika i wymaganych do ich wypełnienia cech. Kluczowe pytania: Jakie zadania realizowane są w firmie? Jakie kompetencje: wiedza, umiejętności, postawy wymagane są lub będą w najbliższej przyszłości na poszczególnych stanowiskach pracy?
- Indywidualnym (osobowym): warunkiem dokonania analizy osobowej jest skupienie się na pojedynczym pracowniku. Szczegółowo określone wymagania kompetencyjne pozwalają również na cenę poziomu kompetencji pracownika. Dla poszczególnych pracowników organizacja może porównać poziom kompetencji każdego z nich z poziomem wymaganym w profilu i odpowiednio do tego dostosować plan szkoleniowy. Kluczowe pytania: Jaki jest poziom wykonania zadań przez pracownika? Które składniki kompetencji pracownik powinien rozwijać? Kto potrzebuje szkolenia? Czy pracownicy są gotowi do szkolenia?
- Organizacji jako całości: dokonując analizy indywidualnej, tak jak i analizy na poziomie stanowiska pracy, organizacja uzyskuje informację zwrotną na temat poziomu kompetencji każdego pracownika, a także ogólnego poziomu kompetencji w firmie. Pozwala to na analizę potrzeb szkoleniowych na poziomie całej organizacji, opartej na analizie luki szkoleniowej. Powiązanie modelu kompetencji ze strategią organizacji pozwala również na odzwierciedlenie tego poziomu w planach szkoleniowych.
Zebrane informacje pozwalają nam na:
- identyfikację potrzeb szkoleniowych w kontekście celów przedsiębiorstwa
- przełożenie tych potrzeb na specyficzne programy szkoleniowe służące pełniejszej realizacji celów przedsiębiorstwa
- wskazanie i pokonanie barier utrudniających zaprojektowanie i wdrożenie odpowiednich programów szkoleniowych
- stworzenie wiarygodnych podstaw do badania efektywności i skuteczności szkolenia
Określanie celów szkolenia:
Proponowane przez nas szkolenia i warsztaty realizują cele na trzech poziomach działań pracownika:
Wiedza – Przekazanie wiedzy i narzędzi dotycząc obszaru konkretnego szkolenia.
Umiejętności – Ćwiczenie praktycznych umiejętności zawodowych i osobistych.
Postawa – Kształtowanie u uczestników świadomości pożądanych zachowań, które wpływają bezpośrednio na podejście uczestników do realizowanych zadań, motywują i inicjują ich proaktywne postawy, tworzące pozytywną atmosferę otwartości na nowe doświadczenia.
Metody i formy szkoleń:
Szkolenia odbywają się w formie interaktywnych warsztatów przekazujących i poszerzających wiedzę merytoryczną oraz kształcących i/lub doskonalących umiejętności i postawy. By zapewnić wysoką efektywność naszych działań, stosujemy różnorodne metody pracy.
- Szkolenia zespołowe
- Konsultacje indywidualne
- Powierzenie zadań zleconych
- Udział w pracach projektowych
Ocena efektywności szkoleń:
- Ankiety po szkoleniowe
- Wywiady z uczestnikami
- Oceny ilościowe i jakościowe efektów pracy
Wsparcie przed i po szkoleniowe:
Pre-casy – przed szkoleniem wszyscy uczestnicy otrzymują komplet materiałów do samodzielnego opracowania co przygotowuje ich do udziału w warsztatach.
Follow-up – po zakończeniu szkolenia w terminie do jednego miesiąca ponowne spotkanie uczestników szkolenia i trenerów w celu omówienia skuteczności stosowania przez nich poznanych technik i metod w praktyce zawodowej.
Support Line – konsultacje indywidualne lub grupowe służące przygotowaniu osób lub zespołu do realizacji konkretnego projektu (spotkania, negocjacji, prezentacji, wystąpienia).
Mail Line – po zakończeniu szkolenia udzielanie konsultacji dla uczestników dotyczących tematyki szkolenia