Szkolenie przeznaczone jest dla menedżerów, którzy podejmują decyzję o rozwiązaniu umowy z pracownikiem, przeprowadzają lub współuczestniczą w rozmowie zwalniającej.
Cele szkolenia:
• pobudzenie do refleksji dotyczącej roli menedżera w procesie ofboardingu
• przeanalizowanie istniejącej/stworzenie założeń procesu offboardingu w firmie
• nabycie podstaw prawnych z zakresu rozwiązywania umów o pracę
• poznanie zasad prowadzenia rozmowy zwalniającej
• nabycie wiedzy w jaki sposób radzić sobie z emocjami pracownika
Korzyści dla uczestników:
Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestnicy będą potrafili:
• podjąć decyzję dotyczącą rozstania się z pracownikiem
• prawidłowo określić przyczynę wypowiedzenia
• dostosować zachowania komunikacyjne do potrzeb i możliwości poszczególnych pracowników
• przeprowadzić rozmowę zwalniającą.
Program szkolenia:
1. Podejmowanie decyzji o rozwiązaniu umowy o pracę
• Zanim zwolnisz pracownika – analiza dotychczasowych osiągnięć pracownika, rozmowy rozwojowe, Indywidualny Plan Naprawczy.
• Podjęcie decyzji o rozwiązaniu umowy z pracownikiem.
• Podstawa prawna rozwiązania umowy o pracy.
• Dobre imię firmy, czyli informacje o tym, jak firma zwalnia idą „w świat”.
• Offboarding w organizacji – proces, role i zakres odpowiedzialności.
2. Sztuka przekazywania trudnych informacji
• Przygotowanie się do rozmowy zwalniającej – scenariusz rozmowy.
• Autoanaliza własnego stylu komunikowania się.
• Znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
• Wybór czasu i miejsca rozmowy.
3. Rozmowa ze zwalnianym pracownikiem
• Uczestnicy i etapy rozmowy.
• Jak radzić sobie z reakcjami pracownika (gniew, agresja i płacz).
• Jak zadbać o siebie przed/w trakcie/po zwolnieniu pracownika.
• Komunikacja z zespołem po zwolnieniach.